Hur beskriver du kortfattat konferensen?
Den är en viktig mötesplats för alla forskare om växthusgaser, både från atmosfär-, havs- och ekosystemsidan. Det blir ett brett konferensprogram med 34 sessioner där vi täcker in alla dessa områden och även teman om klimattjänster, vetenskapskommunikation och samarbete mellan forskningsinfrastrukturer. Konferensen går även att följa digitalt, av klimatskäl är det bra att inte behöva resa hit.
Nu har anmälan öppnat. Vilka hoppas du ska delta?
Många forskare, inte minst alla de som använder vår data i sina forskningsprojekt. Vi hoppas även på andra intressenter, det kan vara klimatstrateger och tjänstepersoner av olika slag. Vi kommer exempelvis att ha kolinlagring som ett tema och det är ju en viktig session för alla som förbereder och fattar beslut inom det området.
ICOS är en europeisk infrastruktur, men hur går det med utsläppen av växthusgaser i världen?
De fortsätter att öka och kommer tyvärr att göra det ett tag till. Även om utsläppen minskar på vissa håll ökar de på andra, vilket gör att den totala mängden växthusgaser i atmosfären fortsätter att stiga.