Nästan fem månader efter att Cntrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC), Geologiska institutionen och Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES) samlats i den nya organisationen markerade invigningen starten på nästa fas – med fokus på att stärka den gemensamma identiteten och bygga framtidens miljö-, klimat- och geovetenskapliga forskningsmiljö.
Bleckhornen satte tonen för den soliga eftermiddagen med både blås och dans innan prefekt och professor Petter Pilesjö hälsade alla välkomna och uttryckte sin uppskattning över det stora engagemang som präglat arbetet med att bygga upp den nya institutionen. Han var särskilt glad över att så många samlats för att delta i invigningen. Den natuvetenskapliga fakultetens vicedekan Charlotta Turner välkomnade därefter officiellt MGeo in i fakultetsfamiljen genom att överlämna en symbolisk present och en dikt till institutionen. Bland gåvorna fanns en oskriven anteckningsbok för framtida forskningsidéer och “seminariegodis” för att locka till inspirerande seminarier.
– Det känns väldigt roligt att vi nu får inviga MGeo tillsammans, även om verksamheten varit igång sedan januari. Invigningen markerar en viktig milstolpe för institutionen, där vi fortsätter att utveckla organisationen, stärka samarbetena och bygga en gemensam vision för framtiden, säger prefekt Petter Pilesjö.
Han lyfter också fram det starka stöd han upplevt från medarbetare under processen och den vilja som funnits att tillsammans få den nya institutionen på plats.
– Det finns ett stort engagemang och en vilja framåt som känns väldigt inspirerande. Jag upplever att många verkligen vill vara med och bygga något gemensamt och långsiktigt starkt tillsammans.
Under eftermiddagen arrangerades panelsamtal om excellens och impact i ett föränderligt forsknings- och utbildningslandskap, seminarier, posterutställningar, porträttfotografering, fototävling samt en visning i huset med fokus på mineral viktiga för den gröna omställningen.
Strax innanför entrén till Geocentrum II stod studenter vid en popcornmaskin och serverade MGeos medarbetare som kom i strid ström. Vera Givell, ordförande i studierådet GNOMES (Geologer, Naturgeografer och Miljövetares Enade Studieråd), ser många fördelar med den nybildade institutionen.
– Det är mycket bättre nu när vi är fler studenter som samlas i ett hus. Vi träffar varandra mer och vi uppmuntrar också att vi läser varandras kurser, jobbar tillsammans och lär oss av varandra. Den sociala delen är också viktig, vi har luncher, pubkvällar och annat roligt ihop, säger hon.
Invigningen avslutades med en gemensam vårfest med middag för institutionens medarbetare.
Från vision till verklighet
Etableringen av MGeo är en del av Naturvetenskapliga fakultetens långsiktiga arbete med att ytterligare stärka forskning, utbildning och samverkan inom miljö-, klimat- och geovetenskap. Genom att samla verksamheterna under ett och samma tak skapas nya möjligheter för tvärvetenskapliga samarbeten, gemensamma forskningsinitiativ och starkare kopplingar mellan forskning och samhällsutmaningar kopplade till hållbarhet och grön utveckling.
Dekan Per Persson ser invigningen som en viktig milstolpe för fakulteten.
– Jag är väldigt glad över att vi nu officiellt har den nya institutionen på plats. Det här är resultatet av flera års arbete som nu blivit verklighet, där en utredning redan 2022 pekade på stora möjligheter med att samla forskning och utbildning inom de här områdena i en gemensam organisation, vilket vi tog fasta på. Det har varit ett omfattande arbete som involverat många medarbetare och många viktiga diskussioner längs vägen, och därför känns det extra roligt att nu se MGeo i gång och fullt av aktivitet, säger Per Persson.
Nu fortsätter arbetet med att utveckla den nya organisationen, stärka samarbeten mellan olika delar av verksamheten och skapa gemensamma arbetssätt, mål och visioner för framtiden. Ambitionen är att Miljö- och geovetenskapliga institutionen ska bli en tydlig och kraftfull röst inom miljö-, klimat- och geovetenskap – både i Sverige och internationellt – och en miljö där forskning, utbildning och samverkan tillsammans kan bidra till att möta några av vår tids största samhällsutmaningar.
Bilder nedan från invigningen, tagna av Erik Törner, kommunikatör vid Miljö- och geovetenskapliga institutionen.